الأربعاء، نوفمبر 23، 2011

مصطفى


خرج فى فجر نهار يسعى على رزقه
بيدعي للستار يحقق منى حلمه

ركب قطر الحياة يمكن يلحق مكان
عنده امل فى بكره انه مايصبح مهان

ودع بايده اهله وقال راجع يا والدي
رسم بوشه بسمه وقال ادعي ياامي

وهو على الباب بص بعنيه وراه
دق قلبه بشده ومحسش بيه سواه

فضل فى يومه يسعى عشان يحس بذاته
حلم بيوم يركب ..طيارة تحسن حياته

كان راجع المسكين فى طريقه وحاسس بشىء
خطف الغدر حلمة وسرق فرحة برىء

زاغت عنية وسقط على الارض من الألم
كان نفسه صوته يطلع ويسأل العلم

قتلونى لية يابلدي انا انسان فى حالي
دمي حرام عليهم دة مش رخيص ده غالي

فقدت عنيه بريقها وجسمه ارتعش من البرد
نظرة عنيه شايفها بتنادي على كل فرد

نسيم الجنه جاني وربي سماني شهيد
سلموا على اهلي وجراني وكل قريب وبعيد


انا بس عندي سؤال كويس مش بطال
لامتى هيكون الغدر وامتى هنلاقي العدل ؟

مصطفى كان مواطن لا تحريري ولا اخوان
ولاعمرة لعب سياسه ولا هتقولوا عميل وخان

كفاية كدب بقىى بتقتلوا زهرة شبابانا
مافيش مبرر واحد يخلينا نسيب ولادنا

مصطفى كان مؤدب طيب واد مهذب
الحزن مش عليه الحزن علينا احنا
بنقتل منغير لية ونكدب ونقول مش احنا

عفاريت جت من تحت ولا كائنات جت من فوق
خطفت شاب لتحت ورفعت كلب لفوق

صبرك يا عم عمر ابنك شهيد مظلوم
ودة مصير وقدر ونصره فى يوم معلوم

انا كنت ماسك لساني وقلت مش هتكلم
لكن مصطفى ابكاني وحسيت انى بتعلم

الحق لازملة فم الحق لازملة ايد الحق لازمله شهيد
...............
انا لله وانا اليه راجعون

الشهيد / مصطفى عمر بيومي

... كوبري قصر النيل قتل برصاصتين فى صدرة ورقبتة بدون ذنب كان عائد من مقابلة للعمل بالخارج

ليست هناك تعليقات: