السبت، يونيو 20، 2009

أنا الغريق


اهداء لكل شهداء الهجره غير الشرعيه

============================


أنا الغريق يا أمي


أنا اللى مات جوه نفسه من سنين

أنا اللى عاش بالألم مكسور حزين

أنااللى كان غريب فى بلده وواحد من المدبوحين


كنت زيي زى غيرى حتى حلمي زي غيري وبرده راضى زي غيري والله بالقليل

مش بحلم بالكتير ولا عايز أكون أمير أنا راضي بالغفير مع نسمة عليل

حتى ده ماوصلتلوش والأمان ماعرفتهوش والعدل ماقبلتهوش والنهار بقى زي ليل


أنا الغريق


كان كل حلمى زوجه وبيت وبنتى تكبر زي زرع الغيط

وأعيش معاكوا مستور سعيد وييجي يوم وأفرح بالعيد

كان كل حلمى رضاكي يا أمى ياللى ساكنه فى روحى ودمي


أنا الغريق


بس حلمي فضل ماحبوس لا قادر يخطى ولا قادر يدوس

قلت أسافربلاد بعيده يمكن الاقى أحلام سعيده

أصل بلدى قسيت عليا حتى ولادها مارحموش اللي بيا


أنا الغريق


وعلى ضهر مركب كان الفراق وكانت الدموع سابقه الاشواق

وقولتلك راجع يا أمى وعدتلك راجع يأمى وحلفتلك بروحى ودمى

ماكنتش اعرف ان الامواج مستنيانى وان البحر غدار أناني


أنا الغريق


هيقولوا سافر وهرب هيقولوا هاجر وباع

قوللهم لأ ..... ده هو اللى أتباع.....وعمره كان ثمن الأطماع

أطماع اللى مارحمهوش وفى رزقه ماسبهوش ولا قدروا الأوجاع


سامحينى يا أما


كان بودى أعيش عشانك كنت بحلم أقدر أكون

أكون حلمك .. أكون سندك .. أكون جنبك وكله يهون

أكون بطلك .. أكون سعدك .. أكون وطنك وكل الكون


سامحينى يأما ماأقدرتش أكون


غير


غريق


هناك تعليق واحد:

رحبوش يقول...

روعة انت موهوب اوى واسلوبك مؤثر ربنا يوفقك